Wat is LARP/LAIT?

Spelen met verhalen

LARP (Live Action Role Playing), ook wel LAIT (Live Action Improvisation Theater), is een interactief toneelspel waarbij we met zijn allen een verhaal bouwen en ervaren. Je verzint als speler een personage. Dat personage speel je het hele weekend, en je reageert vanuit die rol op andere karakters, de omgeving en gebeurtenissen.

Alle spelers doen dit tegelijk: Reageren op elkaar in karakter (of IC voor in character). Dat is het spel. (Alles wat buiten het spel gebeurt, zoals douchen en vliegtuigen, is out of character, of OC.)

Het verhaal komt voor een deel dan ook bij de spelers vandaan. Daarnaast schrijft de organisatie (het spelleidersteam) verschillende verhalen of plotlijnen, die in een weekend aangeboden worden. Zulke plotjes komen bij de spelers terecht via figuranten of NPC’s (non-player characters). Die kloppen aan bij spelersgroepen met hulpvragen, dreigementen of onderhandelingen. Het is dan aan de spelers om te bepalen of en hoe ze hierop gaan reageren.

Het grootste deel van de tijd bestaat LARP dan ook uit met elkaar praten. Mensen willen elkaar bijvoorbeeld overtuigen van ideeën, meningen of plannen. Heel veel tijd gaat zitten in het zoeken en delen van informatie. Er is in de spelwereld geen Google en geen smartphone. Je kan ook geen dobbelstenen rollen om te kijken of je je iets herinnert over dit verhaal. Als je wilt begrijpen wat er gebeurt, dan moet je dus aan andere personages gaan vragen wat zij weten (of liever: denken!) over wat er aan de hand is.

Meedoen

Tijdens de hele speeltijd (van 10:30 tot 02:00 bij ons) is iedereen op het speelterrein IC. Heel de tijd. Dat kan best zwaar zijn!

Dat maakt het wel makkelijk om zeker te weten dat je ‘goed’ larpt: Als wat je doet, helemaal in karakter (IC) is, dan is het sowieso goed. Ook als je een slecht idee voorstelt, of iets niet snapt, maakt dat het verhaal alleen maar echter en rijker, als het maar IC is. Als je fouten maakt of problemen veroorzaakt, geeft dat je karakter (en haar vrienden) alleen maar meer te doen, en dus meer spel. Als het maar IC is.
De (misschien wel negatieve) reacties die je krijgt op jouw IC stomme ideeën, opmerkingen en fouten zijn dus ook IC. Dat is in het begin best even wennen: Als iemand met zijn ogen naar je rolt voelt dat helemaal niet leuk, ook al is het maar toneel. Maar daar wen je snel aan, en je mag uiteraard IC verder escaleren!

De meeste mensen voelen zich goed over een larp, als ze vaak iets te doen hebben. Dingen doen levert bovendien vaak later weer meer spel op. Iets doen kan van alles zijn, van emotioneel beladen blikken of gesprekken tot het creëren of eindigen van een god en het voorbereiden en maken van toverdrankjes. Dingen om te doen kan je vaak vinden via groepen waarbij je karakter zich aansluit. Soms is het al genoeg om simpelweg mee te lopen, als iemand iets gaat vragen aan een ander karakter, of mee te kijken met ritueeltjes. Ook kan je zelf initiatief ondernemen (al is dat soms even oefenen in het begin). Het helpt om je karakter daarbij doelen te geven: Zaken die ze per se wil uitzoeken of begrijpen, rechtzetten en voor elkaar boksen. Het is extra handig als sommige doelen op de korte termijn haalbaar zijn, en andere heel groot zijn. Lukt het je telkens niet om iets te doen? Vraag dan een spelleider om hulp!

Regels

LARP heeft ook game mechanics. Er zijn spelregels die bepalen wie wat wanneer kan doen. Elk spelerkarakter begint bij VA met 15 XP (experience), die je kan uitgeven aan vaardigheden. Vaardigheden horen bij handelingen die je alleen kan doen als je die skill hebt. Dat houdt het spelletje gebalanceerd en interessant.

Soms wil je als speler direct communiceren met ‘de setting’. In de spelwereld bestaan bijvoorbeeld goden en spirits; daar kan je mee interacteren en zelfs tegen praten, maar ze worden niet uitgebeeld door een andere speler. Er bestaan ook magische mysteries; die wil je misschien onderzoeken of beïnvloeden. Dit soort interacties met de spelwereld op een dieper niveau gaan via spelleiders. Spelleiders weten in principe wat de spelwereld zou doen, wanneer jij er iets tegenaan gooit. Omdat spelleiders niet overal tegelijk kunnen zijn (en ook omdat het leuk is om mee te kunnen kijken met elkaars spel) gebeuren deze interacties met de wereld meestal op vaste (rituele) plekken. Voor sommige van deze interacties heb je ook vaardigheden nodig.

Sommige acties met de spelwereld zijn gestandaardiseerd. Crafting, bijvoorbeeld, is het maken van objecten uit componenten. Welke componenten je met welke vaardigheid moet samenbrengen om welk object te maken of veranderen, is vastgelegd in regels en lore sheets. Als je de juiste vaardigheden hebt, heb je hier dus geen spelleider voor nodig.

Behalve als speler, kan je ook meedoen aan het spel als non player character (NPC). Als NPC speel je meerdere rollen op aanwijzing van de spelleiders. Op die manier stuw je het verhaal voorwaarts in praatrollen, of je brengt spanning aan het evenement met vechtrollen. Meer informatie vind je hier.

Het voornaamste doel is om een weekend lol te hebben door jezelf onder te dompelen in een fantasiewereld vol gevaar, vermaak, strijd en kameraadschap. Het gaat tijdens een larp-evenement niet om winnen; verliezen kan zelfs veel leuker zijn. Het gaat om het verhaal wat je samen maakt!