Voorbereiding: Het spel!

Voor het eerst larpen vraagt best veel voorbereiding. Informatie over het voorbereiden van kamperen en andere buitenspelse zaken vind je hier.

Op deze pagina vind je een overzicht van de spel-gerelateerde zaken die je moet regelen om mee te kunnen doen. Het grootste deel hiervan is gericht op spelers; onderaan is er een apart alineaatje voor NPC’s.


Spelerpersonage

Je komt spelen, en dus moet je een personage ontwerpen! Grofweg bestaat die uit drie onderdelen: Identiteit/persoonlijkheid, kostuum en vaardigheden.

Identiteit en persoonlijkheid

Je moet een beeld hebben van wie en wat jouw karakter is. Wat zijn haar kernwaarden? Wat zou ze het allerliefste bereiken in heel de wereld? Wat mag ze absoluut niet kwijtraken?
Je karakter is ook op één of andere manier (maar waarschijnlijk door een magisch portaal) op de Vortex beland. Was dat een ongeluk? Nieuwsgierigheid? Een doelbewuste keuze, en waarom dan?
Het helpt ook om alvast na te denken over hoe je karakter doet. Loopt hij extra snel? Praat hij met moeilijke woorden die hij zelf ook maar half begrijpt?

Je personage is afgereisd naar het Pentagon, het middelpunt van creatie. Waarom? Wat doet je personage hier en wat zorgt ervoor dat je personage ervoor kiest om hier te blijven, zelfs als het gevaarlijk wordt? Het werkt goed om meerdere van deze doelen te hebben, zodat je meerdere redenen hebt om bij het Pentagon te blijven en meerdere drijfveren hebt voor actie. De Vortex is een ‘episch’ evenement, dus het is leuk om behalve kleine persoonlijke doelen, ook lekker grandioos te denken.

Jouw karakter heeft natuurlijk ook een persoonlijkheid. Je kan bijvoorbeeld wat eigenschappen opschrijven die ze heeft, en je voorstellen hoe haar gedrag daardoor bepaald wordt. Kies niet alleen positieve persoonlijkheidstrekjes, maar denk ook aan negatieve dingen die voor interessant conflict kunnen zorgen met andere personages.
Tip: Vortex is een groot evenement en spel wordt vaak niet naar je toe gebracht; je moet het opeisen! Schrijf, zeker als je nieuw bent, je personage zo dat het kan en wil aanhaken bij mensen en gebeurtenissen. Eigenschappen die daarbij helpen: Nieuwsgierig/bemoeizuchtig, zorgzaam/verstikkend, daadkrachtig/impulsief, gedreven/eerzuchtig, een leider/dictatoriaal, kundig/betweterig, geïnteresseerd/obsessief, vroom/religieus extremistisch, gepassioneerd/opvliegend, aardig/een slijmbal, enzovoort.

Eigenschappen die daar niet zomaar bij helpen: Verlegen, negatief, brooding, conflictmijdend, bescheiden, enzovoort. (Het is niet per se slecht om deze eigenschappen te gebruiken, maar ze kunnen wel spelafwijzend werken. Neem dat dus mee in je keuze.)
Ten slotte kan je nadenken over de gevoelswereld van je personage. Heeft die hele positieve of negatieve herinneringen met bepaalde thema’s? Zijn er onderwerpen waar die onmiddellijk kwaad van wordt of juist meteen voor smelt?

Kostuum

Je kan alleen meedoen als je iets van een kostuum hebt. Dat hoeft niet meteen het mooiste pakje van het veld te zijn, iedereen moet ergens beginnen. Een simpele tuniek over een wollen of linnen broek met riem is prima.

IC schoenen zijn vrij duur, maar onopvallende leren schoenen zijn helemaal oké. Ook over subtiele kisten of wandelschoenen doet niemand moeilijk.
Als je van plan bent om te gaan vechten in het spelletje, dan moet je daarvoor officiële (en dus veilige) larp-wapens hebben. Die kan je online kopen, en soms ook op het terrein.
Voor sommige andere vaardigheden, zoals heelmeesterschap en alchemie, heb je ook props nodig. Dat staat er dan bij in het vaardighedenboekje (pdf).

Denk er ook aan dat het koud kan worden in de avond. Een IC cape, poncho, of op zijn minst deken kan je avond helemaal goedmaken.

Bij het samenstellen van je kostuum helpt het om na te denken over wat je uitstraalt. Larp is een snelkookpan van interacties, dus het werkt lekker als mensen in één keer begrijpen wie en wat je bent. Omdat we spelen met een open portalensetting (oftewel: iedereen komt van zijn eigen thuiswereld naar deze plek) is er ook geen gedeelde visuele taal. Je mag het er dus best dik bovenop leggen.
Als je alvast een beeld wilt krijgen van de vibe, kan je even naar de foto’s kijken.

Vaardigheden

Elk nieuw karakter begint met 15 XP. Dat zijn punten die je uit kan geven aan vaardigheden (pdf). Die vijftien punten mag je uitgeven aan alle basisvaardigheden (het eerste deel in het boekje). ‘Extra vaardigheden’ kan je alleen in het spelletje leren, van een leermeester. Je mag ook drie punten XP overhouden; als je die niet meteen uitgeeft bij het maken van je karakter, kan je ze dus gebruiken om extra vaardigheden van te leren. Je kan ze ook uitgeven in de volgende evenementen.

Als je een opzetje hebt gemaakt voor je vaardigheden, kan je dat insturen naar vainfobalie@gmail.com. Het is heel fijn als je dat al vóór het evenement doet. Je kan daar ook heen mailen als je vragen hebt over het samenstellen van je karakter of de vaardigheden. Als je bevestigd hebt met welke karakternaam en vaardigheden je wilt gaan spelen, is jouw karakter ‘officieel’ en kan je dus lekker komen spelen. Ben je een evenement aan de slag gegaan met je karakter maar vond je jouw skills niet leuk werken? Ook dan kan je mailen; de infobalie kijkt dan graag met je mee om je vaardigheden een beetje te tweaken.

Afhankelijk van je speelstijl bepalen je vaardigheden bijna heel je spel, of niet zoveel. Als je je meer bezighoudt met bijvoorbeeld politiek spel, of juist heel emotioneel, dan zijn je vaardigheden vaak niet zo belangrijk. Vind je het leuk om te puzzelen met crafting, doe je graag rituelen, of wil je lekker vechten? Dan kunnen je vaardigheden heel belangrijk zijn. Het is goed om te weten dat de grote spannende momenten vaak in de vorm van gevechten gebeuren. Veel mensen vinden het leuk om daar aan mee te kunnen doen, en dat kan door vechters-skills te hebben, of aanvallende priester- of magiërspreuken, of door te kunnen genezen. Wanneer je juist heel snel overweldigd of angstig bent, kan je natuurlijk beter zorgen dat je die vaardigheden niet hebt, en dan kan je je gauw in je kampje verstoppen bij een gevecht.


Spelers en NPC’s – VA begrijpen

Om leuk mee te kunnen doen, helpt het om een idee te hebben van waar het spel over gaat. Dat zit hem in een combinatie van de setting en de spelregels. En in de eerste plaats is het natuurlijk heel belangrijk om elkaar geen pijn te doen, dus de veiligheidsregels mag niemand overslaan!

Veiligheid

Larpen is fysiek een contactsport, en mentaal eigenlijk ook. Daarom hebben we regels om elkaar zo veilig mogelijk te houden – en dus binnen die regels lekker los te kunnen gaan.
Veiligheid heeft dus twee onderdelen, en die moet je echt kennen: Veilig vechten en sociale veiligheid.

De setting

De setting van Vortex gaat al bijna dertig jaar mee, en is heel complex. Je kan en mag alles lezen wat we online hebben staan over de setting. Maar dat is niet verplicht.
Het belangrijkste om te begrijpen is dat we spelen met een portalensetting. Dat betekent dat er een multiversum is met ontelbare werelden. Ons spel gebeurt op één van die werelden, en alle spelerpersonages komen van andere. Er is dan een portaal geweest tussen die twee werelden, waar elk karakter doorheen is gelopen.

Je mag daarbij als speler zeggen dat er al eerder mensen van jouw wereld door dat portaal heen zijn gegaan, en dat je daar verhalen van geleerd hebt. Op die manier kan je dus spelen met alle informatie die er op de website staat. Als je mee gaat doen met een bepaalde groep kan het zelfs gebeuren dat je karakter al meer weet dan dat.
Je mag ook zeggen dat je juist de allereerste bent die deze overstap gemaakt hebt. Dat verklaart dan meteen waarom je juist niets weet over de wereld waarop we spelen.

Dingen die wél echt goed zijn om te weten: We spelen in een wereld waar goden echt zijn, en waar magie echt is. Er bestaan ook allerlei soorten monsters en toverwezens, en er wordt een boel gevochten. Dit mag in principe allemaal nieuw zijn voor je karakter. Maar als jouw karakter deze dingen allemaal maar onzin vindt en er niks mee te maken wil hebben, dan heb je op een weekend maar weinig te doen. Je maakt het jezelf veel leuker door juist veel te geven om deze elementen die belangrijk zijn voor de setting.

De wereld waarop we spelen heet Tlaloc; daar staat op dit moment het Pentagon, en dat is een superkrachtige plek waar je onder andere rituelen kan doen. Het is ook een plek waar je spirituele machten beter kan bereiken, én een plek waar machtige stervelingen naartoe komen. Dit kan je helpen je doelen te sturen. Als je karakter wel iets, maar heel weinig, heeft gehoord over de Vortex, dan is het waarschijnlijk dit.

De regels

We hebben een boek aan spelregels (pdf). Spelregels geven ons de mogelijkheid om bepaalde soorten van spanning en van puzzelen op te zoeken. Ze zorgen er ook voor dat niet iedereen alles kan.

Als je een echte regel-cruncher bent, dan heb je het regelsysteem natuurlijk in één ruk uitgelezen en je hele karakterpad uitgestippeld.

Vind je het allemaal wat veel of ligt je interesse hier niet? Dan kan je het regelboekje globaal doorkijken. Het enige wat je echt goed moet kennen:

  • De veiligheidsregels;
  • Je eigen spreuken en vaardigheden (schrijf deze ook vooral ergens op!);
  • De regels over gewond raken, genezing en dood;
  • De meest voorkomende effecten (pdf).

Als je twijfelt over hoe de spelregels werken, dan kan je een spelleider om hulp vragen.

Let op: Bij sommige vaardigheden horen lore sheets. Dat zijn briefjes waar informatie op staat over hoe je de vaardigheid daadwerkelijk kan uitvoeren (bijvoorbeeld recepten). We geven je geen lore sheets mee, dus als je ze nodig hebt kan je ze het beste uitprinten. Je kan alle lore sheets vinden op de pagina met regeldocumenten.


NPC’s

Als NPC hoef je niet je eigen karakter te schrijven, en je hoeft dus ook geen kostuum te maken. Wel moet je zorgen dat je een neutrale basislaag hebt. Een katoenen harembroek en een tuniekje met niet-moderne hals is al genoeg! Je kan daar dan snel wat mooie bovenkleding overheen gooien – of een pantser natuurlijk. Als je wel al wat kostuumstukken hebt: Neem ze lekker mee! Het is altijd fijn om iets in je eigen maat en smaak te hebben. In de monstertent is een plekje voor jouw tas of krat met spulletjes.

Voor het evenement krijg je het plotboek toegestuurd, eventueel een uitnodiging voor de monsterdag (een middag om met zijn allen het plot door te spreken), en ook een uitleg over hoe rollen verdeeld gaan worden. Kijk hier vast naar!

Als je tegelijkertijd nieuwe larper bent én nieuwe Vortex-NPC, dan bestaat de kans dat je wat simpeler rollen krijgt dan meer ervaren NPC’s. Dat is niet omdat we geen vertrouwen hebben in je talent, maar omdat het vaak lastig is om ineens veel informatie over de achtergrond te onthouden. Voor veel nieuwe larpers is überhaupt mee-NPC’en vaak ook al overweldigend en dus interessant genoeg. Ook hier geldt: Als je graag ingewikkelde praatrollen wilt, dan helpt het om je van tevoren vast in te lezen.

Het is belangrijk je te beseffen dat de NPC-tent op het evenement zelf heel hectisch kan zijn. Het is dan vaak te laat om nog op je gemak te overwegen of een rol iets voor jou is. Als je een idee hebt van het soort rollen die je graag zou willen hebben, kijk daar dan naar in het plotboek en overleg ruim voor het evenement met de spelleiding of en hoe jij zo’n rol kan krijgen. Dat is dan ook de reden dat je je niet teveel zorgen moet maken: Het team ‘Monster’-SL staat voor je klaar om jouw ervaring zo soepel mogelijk te maken! Wil je een keer een ander soort rol uitproberen of weet je niet hoe je iets wilt aanvliegen? De MSL helpen je graag op weg. Want ook NPC’en doe je natuurlijk voor je lol!