LARP/LAIT bij VA

Als je al bekend bent met LARP en vooral wil weten wat je wel en niet kan verwachten bij VA, dan kan je ook terecht bij onze spelidentiteit. Als je op zoek bent naar een algemene introductie over wat LARP is, lees dan deze uitleg.

De setting van VA

Vortex Adventures is een middeleeuwse high fantasy setting. Dat bepaalt het genre, en de vibe van de evenementen. We spelen met verschillende soorten magie en niet-menselijke wezens. Wat dat betreft gaan we graag over the top, en we hebben dan ook meerdere grote NPC-pakken voor machtige entiteiten. Buskruit en geweren vallen buiten de setting.

Vortex Adventures is ook een open portalensetting. Dat betekent dat het verhaal zich afspeelt in een multiversum, en dus dat er ontelbaar veel werelden kunnen bestaan. Als speler mag je zelf bepalen wat jouw achtergrond-wereld is. Je bent daarbij wel beperkt door het middeleeuws high fantasy genre. (Dus ‘op mijn wereld is de technologie veel sneller gegaan en daarom heb ik een lasergun’ is best logisch, maar we vinden dat niet leuk, dus we spelen er ook niet mee.) Het gebied waarop we spelen is het middelpunt van creatie en dat is voor veel karakters een reden dat ze daarheen willen reizen: Uitzoeken hoe magie in elkaar zit, grote effecten bereiken, of praten met goden en entiteiten gaat hier makkelijker.

Een epische setting is episch, maar: tussen alle deze momenten van grote spanning door, is het larpen vooral rondlopen en praten. De juiste mensen bij elkaar halen voor je afgesproken overleg of ritueel kan je zo een ochtend zoet houden.

Spanning in het spel

Gevecht, gevaar en genezing zijn een groot onderdeel van onze larp. Op de weekendevenementen zorgen grote gevechten voor spanning en sensatie. Speler-karakters kunnen alleen vechten wanneer ze daar de juiste vaardigheden voor hebben aangekocht én de juiste attributen voor hebben. Vechten mag namelijk alleen met speciale larp-wapens. Je mag nooit een ander echt slaan of vastpakken; show-worstelen mag alléén als je dat van tevoren met elkaar hebt afgesproken.

In gevechten kunnen karakters gewond raken en zelfs doodgaan. (Meer informatie daarover vind je in de regels). Gelukkig kunnen spelers met genezersvaardigheden (en soms ook props) anderen genezen. Het is leuk om je karakter iets van vecht- of genezingsvaardigheden mee te geven, als je graag aan de spannende momenten mee wilt doen.

Vaardigheden en spreuken zijn standaardvormen van kracht of magie. Om het spel in balans en dus spannend te houden, krijgt elk personage een beperkte hoeveelheid van hun type van kracht: Je vindt die dagelijkse kracht in de vorm van briefjes in je envelop. Voor spreuken en technieken die ter plekke werken mag je zelf bijhouden hoeveel kracht je al opgebruikt hebt, en wat je dus nog overhoudt. Je kan je eigen mana daar dus zonder meer aan uitgeven. Voor crafting-vaardigheden moet je de kracht-briefjes die je nodig hebt afscheuren en toevoegen aan het voorwerp dat je maakt. Meer informatie daarover vind je in de loresheets.

Interactie met de setting

Bij Vortex worden veel grote problemen opgelost én gecreëerd door rituelen. Rituelen zijn een soort interacties met het weefsel van de IC-wereld. Waar de magie van bijvoorbeeld alchemisten of magiërs altijd hetzelfde werkt, kunnen ritualisten zelf invullen wat ze willen dat er gebeurt – maar er is geen garantie dat ze hun doel ook bereiken. Ook voor dit stukje spel zijn speciale vaardigheden, en zonder deze vaardigheden kan je er niet volledig aan meedoen.

Een ritueel is bij Vortex een korte podiumopvoering (een toespraak, toneelstukje, uitbeelding, dans, etc.) die wordt opgevoerd met een duidelijk doel. De performance staat daarbij symbool voor het doel dat de ritualist in het spel wil bereiken, en wordt ingeleid en afgesloten door de uitvoerder. Een spelleider bepaalt wat het effect van een ritueel is. Die moet dus ook actief naar jouw ritueel kijken, wil het effect hebben; voordat je je ritueel gaat doen, stap je kort OC (buitenspels) naar de spelleider toe om kort te overleggen over wat je wil gaan doen. Met rituelen kan je veel creativiteit kwijt en kan je veel voor elkaar krijgen in de spelwereld. Wel sta je er ook mee in het voetlicht, en dat kan ook spannend zijn. Er zijn verschillende rituele plekken in het spel. Volgens het verhaal is dat omdat er daar bijzonder veel kracht bij elkaar komt; praktisch gezien betekent het ook dat daar de spelleiders te vinden zijn.

Spelleiders werken ook buiten rituelen als de brug tussen de onzichtbare delen van de spelwereld, en de karakters. Spelleiders bestaan in de spelwereld (IC) niet. Je karakter kan ze dus niet zien. Maar ze nemen de plek in van entiteiten (waaronder magie) die in de fictieve wereld bestaan. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een spelleider je influistert dat je een bepaald effect ervaart, omdat je bij een magisch relikwie in de buurt bent geweest. Je kan spelleiders herkennen aan hun gele hesjes.

Bij spelleiders ben je ook welkom als je vastloopt in het spel, of als je je ergens niet goed bij voelt. Voor nieuwe VA-spelers is er een speciale SL: Manda. Daar kan je altijd terecht als je het even niet meer weet.

Kennis is macht

Beginnen bij Vortex betekent voor de meesten: Heel veel niet weten en begrijpen. Als je wilt meedoen aan plotlijnen en activiteiten, zal je vaak vragen moeten stellen en ontdekken hoe de dingen in elkaar zitten.

Vragen stellen betekent niet automatisch antwoorden krijgen. Andere personages zijn druk en zitten soms niet te wachten op jouw vragen. Dat is ook een normaal onderdeel van het vroege spel bij VA! Het is wel goed om je te beseffen dat dat soms best ontmoedigend kan voelen.

Tips om sneller aan kennis te komen:

  1. Stel goede vragen. Goede vragen zijn specifiek! ‘Waarom is die meneer met het zwart-witte gezicht zo boos?’ is een betere vraag dan ‘wat is er hier allemaal aan de hand?’.
  2. Sluit je aan bij groepen. Tijd investeren in een onbekende voorbijganger is raar. Hoe vaak leg jij de geschiedenis van je stad uit aan een vreemde in de Albert Heijn? Uitleg geven aan een nieuw lid van je gilde, groepering of andere organisatie is veel waarschijnlijker.
  3. Achterhaal zelf kennis – als je durft. Schiet een spelleider aan en onderzoek plekken van macht, andere personages of objecten. Kennis krijgen voelt beter als je zelf ook iets terug kan geven.

Een plekje vinden

Het spel bij Vortex wordt op verschillende manieren verdeeld vanuit de organisatie: Via de officiële groeperingen, en via specifieke entiteiten en spelelementen. Er zijn vijf groeperingen, elk met een eigen kamp, en het is de bedoeling dat nieuwe spelers zich aansluiten bij een groepering. Dat is vooral zodat iedereen aansluiting kan vinden met andere spelers en met spelleiding (SL). Groeperings-SL biedt eigen plot aan, en vaak zitten daar ook haakjes in naar het overkoepelend hoofdplot.

Het kan bij Vortex wat tijd kosten om een ‘plekje’ te veroveren. Sommige groepen zijn exclusief, of vertrouwen nieuwelingen pas langzamer. We vragen als organisatie aan groeperingen en andere officiële organisaties, om spelers alléén te weigeren of remmen vanwege In Character (IC) redenen, en nóóit om buitenspelse (OC) redenen. Ook moet iedereen een plekje krijgen bij een groepering. Het kan dus gebeuren dat deuren voor je gesloten blijven, terwijl jij erop staat te bonzen. En dat kan oncomfortabel zijn. Als het IC is, is dat normaal, en moet je gewoon gaan verder kijken. Word je buitengehouden om OC-redenen? Dan moet je naar een spelleider.

Bij verschillende groepjes gaan is een goed idee om meer spel te krijgen. Er zijn vijf grote groeperingen, en het is de bedoeling dat je je bij één daarvan aansluit. Als je meedoet aan de introquest, krijg je vanuit daar uitleg. Anders kan je gewoon zeggen dat je hier iets over gehoord hebt en dat je meer wilt leren. Verder zijn er nog spirituele organisaties en religies, en gildes. Dat zijn allemaal goede plekken om uitleg te krijgen over de setting en je te laten meenemen in het plot.

Wat vind jij leuk?

We zijn een grote vereniging, en daarom is er geen ruimte voor spelleiders om elke speler het spel binnen te trekken. Het is dus fijn om zelf te zorgen dat je haakjes inbouwt in je karakter. Dat kan door bepaalde thema’s uit de setting of het lopende plot heel belangrijk te vinden, en ook door in het algemeen iemand te spelen die een doener, bemoeizuchtig of gewoon heel aardig en betrokken is. Dan kan je zorgen dat je lekker meedoet!

Omdat we met zoveel zijn, lopen er ook veel verschillende speelstijlen door elkaar. De één vindt het leuk om te spelen met emoties, de ander focust zich graag op componenten verzamelen en handelen, weer iemand anders komt alleen om te vechten en de volgende is er alleen om drama te creëren. Zolang je niemand stoort (zolang je IC blijft dus) kan je het eigenlijk niet fout doen. Het kan wel gebeuren dat je niet in één keer aansluiting vindt, omdat je bent aangehaakt bij mensen met een andere stijl. Blijf lekker zoeken en nieuwe mensen leren kennen, tot je precies het spel vindt dat jou blij maakt.

Vortex is in principe een larp voor volwassenen (vanaf 16 jaar). Er kunnen dus best zware thema’s voorbijkomen en het kan spannend zijn, zeker in de avond. Met sommige thema’s spelen we niet. Dat is onderdeel van ons systeem van sociale veiligheid. Dat hebben we zodat iedereen altijd kan weten dat iedereen in de scene zich comfortabel voelt. En als je dat weet, kan je heerlijk vrij larpen!