Het spel bij VA
Vortex Adventures is Nederlands grootste larp-vereniging. Hier vind je informatie over het spel dat wij faciliteren. Ben je helemaal nieuw met larp en wil je een toegankelijk overzicht over wat je kan verwachten? Dan kan je terecht op de pagina’s wat is larp en larp bij VA.
Grote lijn
VA biedt een epische high fantasy larp-setting, met drie weekendevenementen per jaar. Het verhaal loopt daarbij telkens door. Deze setting loopt al sinds de jaren ’90, dus de geschiedenis waar we mee spelen is echt.
We zijn bij Vortex trots op onze grote, professionele props en spectaculaire NPC-kostuums. De sfeer die we neer proberen te zetten in het spel is indrukwekkend en meeslepend. Daarnaast is er voor spelers onderling alle ruimte om persoonlijk spel op te zoeken.
Onze vierdaagse zomerevenementen heten Summonings; groepen karakters komen daarin bij elkaar om machtige entiteiten aan te roepen. De voorjaars- en najaarsevenementen, de Moots, duren drie dagen en die proberen we elk een eigen sfeer mee te geven.
Spelverdeling
Het spel kan je opdelen in hoofdplot, groeperingsplot en persoonlijk spel. Het hoofdplot gaat meestal over een dreiging of vraagstuk die in principe iedereen aangaat, en is meestal groots en meeslepend opgezet. Groeperingsplot is meestal wat kleiner van opzet, en qua thema’s sluit het aan op de groepering die ermee gaat spelen. Persoonlijk spel is alles wat spelers zelf toevoegen, en dat loopt dan ook eindeloos ver uiteen.
De spelers zijn opgedeeld in vijf groeperingen; iedereen sluit zich bij één groepering aan. Dat helpt ons het spel te kunnen verdelen over zoveel deelnemers. Daarnaast kunnen karakters vrijwillig lid worden van gildes (op basis van hun beroep of aspiratie) en spirituele organisaties, waaronder godsdienst. Behalve voor spelverdeling, zijn dit ook de belangrijkste manieren om IC loyaliteit op te bouwen (of niet) en informatie uit te wisselen. Verder zijn er ook spelers die als groep beginnen; ze spreken dan af dat ze van dezelfde thuiswereld af komen en elkaar al kennen.
Rituelen en plot
Rituelen zijn belangrijk bij Vortex. Ze zijn het medium om direct invloed uit te oefenen op goden en andere entiteiten of op metafysica. In andere woorden: Als je iets ingewikkelds voor elkaar moet krijgen, gaat dat meestal per ritueel. Het Pentagon is de grootste rituele plek; behalve spelleiding zijn er daar ook grote decorstukken (stenen) met lichten, versterkte audiobegeleiding en rookmachines. Er zijn ook kleinere rituele locaties, waaronder de bosrijke Grove en het Altaar der Goden. Spelers die ritualisten willen spelen, verzorgen zelf de verhalen die ze willen vertellen, props die ze nodig hebben en extra deelnemers. Als spelers gebruik willen maken van de theatertechniek van het Pentagon, kunnen ze dat het beste vóór het evenement afstemmen met spelleider Jean-Baptiste via va.pentagonsl@gmail.com.
De spelers lossen het hoofdplot meestal op door een combinatie van rituelen, vechten en diplomatie. Meedoen aan het hoofdplot gaat op eigen initiatief. Als dat iets is waar je interesse in hebt, is het dus handig om je karakter vaardigheden mee te geven, die hierbij aansluiten, en bovendien om je karakter zo te schrijven dat die ook geneigd is om vooraan te staan of op zijn minst actief mee te doen. Vanwege de grootte van onze evenementen is het niet mogelijk om voor elk karakter persoonlijke ‘haakjes’ te schrijven met het hoofdplot.
Zoveel spelers, zoveel stijlen
Er is niet één vaste speelstijl bij Vortex. Een groot deel van ons spel draait om mooie verhalen vertellen en maken, en er wordt ook aardig wat gepuzzeld. Er lopen ook zeker meer simulationistisch ingestelde spelers rond, al is dat een speelstijl die vooral tot zijn recht komt in persoonlijk spel. We moedigen (nieuwe) VA-spelers aan om vooral te proeven aan het spel bij verschillende groeperingen en groepen, om een goede match te vinden met je eigen speelstijl. We moedigen Player vs. Player (PvP) spel aan, maar op dit moment komt het grootste deel van conflict en spanning uit Player vs. Environment (PvE). Op de meeste speeldagen zijn er wel één of twee grote gevechten, gefaciliteerd vanuit de vereniging. Daarmee bouwen we een spanningsboog op en geven we urgentie aan het plot.
Vortex Adventures is een portalensetting; de plek waar we spelen is een buitengewoon krachtige plaats in het multiversum. Het is dus ook een plek waar personages grote krachten kunnen aanboren. Alle spelerkarakters komen van andere werelden, en zijn via portalen op Tlaloc, de spelwereld beland. Iedereen mag zijn eigen thuiswereld verzinnen.
Spelleiders
Voor al ons spel leunen wij op een topteam van spelleiders, dat elk evenement weer tientallen plots, mysteries en NPC-rollen voorbereidt, en dat elk evenement weer honderden spelers mee weet te nemen in wervelende verhalen!
Iedere groepering heeft één of twee ‘eigen’ spelleiders, en sommige andere organisaties hebben dat ook. Het is in principe zo dat de vaste spelleiders voor ‘hun’ groepen plot schrijven en begeleiden.
Waarom spelen mensen bij VA:
Uit de deelnemersevaluaties van de evenementen weten we dat spelers vooral naar Vortex komen voor gezelligheid en mooie verhalen. En op de meeste evenementen vinden ze die ook!
We weten ook dat spelers in het spel het meeste plezier maken met andere spelers.
Faciliteiten:
We spelen op het mooie scoutingterrein St. Walrick en gebruiken ook de kampeervelden en het scouting-sanitair. Meer informatie over voorzieningen en praktische zaken lees je hier. Voor het spel betekent het dat we een uitgesproken buiten-evenement zijn. De meeste spelers lopen veel rond, en de nachten kunnen vrij donker zijn. (Als je bijvoorbeeld een fysieke beperking hebt, waardoor je je afvraagt of een weekend op een scouting-terrein haalbaar is voor jou, mail dan naar vasecretaris@gmail.com; we kijken graag met je mee en doen wat we kunnen om jouw larp mogelijk te maken.)
Als organisatie faciliteren we spel voor deelnemers van zestien jaar en ouder. Daarnaast zijn we actief verwelkomend voor (jonge) gezinnen. Vooral de Summoning is een populair evenement voor ouders met kinderen. We zetten tijdens het zomerevenement een plek klaar waar gezinnen op het speelterrein kunnen rondhangen: Veilig voor de kinderen, ontspannen voor de ouders, en lekker duidelijk voor de andere deelnemers. Bekijk ook ons kinderbeleid en de praktische informatie over meedoen met kinderen.
Voor NPCs is er een enorme ‘monstertent’, met kastenvol aan kostuums, schmink en wapens. Ook kunnen NPCs de hele dag limonade en tosti’s pakken.