Spelers, NPC’s, spelleiders

Er zijn drie types deelnemers aan het spelletje: spelers, NPC’s en spelleiders. We leggen ze hier kort uit, zodat jij weet waar je mee te maken kan krijgen, en ook zodat je kan kiezen tussen een start bij Vortex als NPC, of als speler. Het is niet logisch om te beginnen als spelleider, dus de uitleg daarover is beknopter. Wel vind je hier een lijst van alle huidige SL’s en hun specialisaties.

Er zijn nog meer aanwezigen op het terrein, waaronder kampstaf, EHBO en verkopers.


Spelers

De meeste deelnemers bij Vortex Adventures zijn spelers. Als speler bedenk je zelf een karakter en zorg je voor een kostuum, en dat personage speel je het hele weekend lang. Én alle evenementen daarna – tot het karakter sterft of je het gewoon zat bent en iets anders gaat doen. Als speler heb je totale vrijheid over hoe je het spelletje indeelt. Je mag zo laat opstaan als je wilt en zelf bepalen wie je opzoekt voor spel, of je karakter aardig is of juist niet, enzovoort. Aan de andere kant kan het als speler lastig zijn om je voet tussen de deur te krijgen; elk spelerpersonage begint met 15XP aan vaardigheden en er lopen al zó veel machtige spelers rond op het veld.

Je kan spelers niet zomaar onderscheiden van NPC’s, tenzij je ze in het spelletje kent.

Als je nieuw bent en wilt weten hoe je je kan voorbereiden op een weekend spelen, dan kan je alle informatie vinden onder nieuwe (VA-)larper.


Non-Player Characters (NPC’s)

Non-Player Characters (meestal afgekort tot NPC’s) noemen we ook wel figuranten, en soms monsters. Dit zijn deelnemers aan het evenement die veel verschillende rollen spelen, die geschreven zijn door spelleiders. Dat is dus anders dan spelers, die één zelfbedachte rol spelen en die heel de tijd volhouden.

Als NPC heb je minder vrijheid, maar meer variatie. NPC’s zijn de grote dreiging die vol bravoure het veld op komt rennen, wapens in de aanslag – of juist de kwetsbare burgers die smeken om bescherming… En degenen die geheime gesprekken voeren in donkere bossen.

Ook als nieuwe larper ben je hartstikke welkom als NPC. Dat kan zelfs een heel fijne introductie zijn, want je hoeft nog geen moeilijk kostuum te maken. Ook is je kaartje een stuk goedkoper!

Verwachtingen – wat krijg jij?

Vortex Adventures biedt een groot scala aan rollen en encounters (plot/verhaallijn), waardoor er voor ieder wat wils is. Bespreek met de ‘Monster-SL’ (lijstje onderaan deze pagina) wat jou leuk lijkt om te spelen, zodat ze bij bepaalde rollen direct aan jou denken. Een paar weken voor het evenement wordt ook het plotboek rondgestuurd aan de NPC’s. Als je dat doorleest heb je al een goed idee van wat je in het weekend beleven kan, en weet je bovendien precies voor welke rollen je aan wilt melden. Soms doen we ook een ‘monsterdag’, nadat we het plotboek gedeeld hebben. Dat is een middag waarop we het plot doorspreken. Dan kan je ook alvast vragen of een rol iets voor jou is. Het is dus fijn als je zo vroeg mogelijk ingeschreven bent!


In de Monstertent krijg je zoveel water, koffie en limonade als je wilt. Je mag ook onbeperkt tosti’s eten en soms zijn er andere snacks.
De monstertent is een gigantisch omkleedhok annex lounge annex kostuumvoorraad. Je mag hier als NPC alle larp-wapens, pantsers, kostuums en schmink lenen die je nodig hebt. Er zijn speciale spelleiders die NPC’s begeleiden: Monsterspelleiders. Die zijn er om jou op weg te helpen met de rollen die je gaat neerzetten, je op de juiste kleding te wijzen, of je een peptalk te geven als je twijfelt of je het wel kan.

Verwachtingen – wat geef jij?

We verwachten van alle NPC’s dat ze mee doen met de grote gevechten. Als je een goede reden hebt om niet mee te doen, geef dit dan vooraf aan bij de monster-SL, dan houden we daar rekening mee. Alle NPC’s worden om 10:00 in de ochtenden verwacht voor het ochtendoverleg. Op de startdag begint de briefing om 18:00 uur. We verwachten van NPC’s dat ze de hele dag door beschikbaar zijn voor plots. (Natuurlijk is er ruimte voor pauzes.)

Meenemen

Je hebt een basislaag van neutrale kleding nodig. Donkere kleuren zijn het beste. Dat kan bijvoorbeeld bestaan uit een katoenen harembroek en een tuniek met een lage (niet-t-shirt) hals. Stevige schoenen in natuurlijke kleuren (wandelschoenen, leren schoenen of eventueel kisten) zijn ook een must. Een drinkbeker of flesje voor in de NPC-tent maakt je leven veel makkelijker, net als eten en drinken voorbij wat wij aanbieden (je kan catering afnemen, eten halen bij de bar, of zelf wat meenemen). Als het lekker weer is heb je zonnebrand nodig, als het koud is een warme trui voor tussendoor.

Als je het hebt en wil meenemen, dan is het tof als je eigen kostuumstukken meeneemt, zeker als die passen bij het plot – het is altijd lekker om iets in je eigen maat te hebben. Hetzelfde geldt natuurlijk voor wapens, pantser en extra basislagen. Ook fijn is een powerbank en kniebeschermers (je zal veel vallen!).

In de monstertent is een hoek waar jij je persoonlijke spullen kwijt kan. Zorg er wel voor dat je alle spullen in een bak of grote tas bewaart, dan raakt er niks kwijt.

Spelregels NPC’s

We hebben een aangepaste versies van het regelsysteem, specifiek voor NPCs. De regels die over het algemeen alleen nodig zijn voor spelers (zoals crafting, imbue, rituelen, vaardigheden aankopen, etc.) zijn eruit gehaald, en sommige dingen zijn subtiel veranderd om het simpeler te maken. Zonder de spelregels een beetje te begrijpen kan je niet alle NPC-rollen vertolken. Voor een scène zullen de spelleiders nog een samenvatting geven van de meest voorkomende aanvallen en spreuken. Je hoeft dus niet alles letter voor letter uit je hoofd te kennen.

Vragen

Wil je bij Vortex komen NPC-en? Hop dan de figuranten-Discord-server in om je voor te stellen en mee te praten. Als je dat niet wil kan je mailen naar vaspelleider@gmail.com met vragen.

Twijfel je nog of wil je wat algemene vragen stellen? Sluit je aan bij de gezelligheid in de algemene Discord-server van Vortex Adventures. 


Spelleiders  (SL’s)

Spelleiders lopen op het veld rond in gele hesjes en zijn verhaalschrijvers, regisseurs en soms scheidsrechters. 

SL’s doen mee aan het spel, maar zijn geen onderdeel van de spelwereld. Ze functioneren als een soort interface tussen delen van de spelwereld, en de spelers. Spelleiders zijn meestal verbonden aan een groep of groepering, of aan een specifieke plek, een spelelement of een prop. Als je wilt spelen met een rituele plek, complexe NPC of een speciaal item, dan moet je dus aan een (specifieke) spelleider vragen. Je kan ook bij ze aankloppen als je denkt dat er vals wordt gespeeld, of als je vast bent gelopen of vragen hebt over het spelletje.

Tussen de evenementen door zijn spelleiders druk met het schrijven van plots.

Tickets voor de evenementen zijn voor SL gratis. Lijkt het je het wat om het SL-team te komen versterken of ben je op zoek naar meer informatie? Stuur dan vrijblijvend een mailtje naar: vortexspelleider@gmail.com en loop een dag mee! (Dit is in principe alleen geschikt als je al speel- of NPC-ervaring hebt, liefst bij VA.)

Het huidige SL-team:

Algemeen: Remco (EC), Jeske, Manda, Jordi, Bas G, Jos, Laurens, Judith, Sebastiaan A
Monstertent: Mar, Artur (en Marlous voor aankleding)
Jkalen Kulo: Brian en Arjen
Tiartal: Thomas en Cecilia
Tempel: Matthijs en Isolde
Syndicaten: Jaime en Corné
Ziggurat: Niels en Sander
Light & Darkness: Jos, Laurens en Judith
Pentagon: Jean-Baptiste
Elementen: Jeske, Jaime, Corné en Bas G
Rules & Crafting: Thomas en Brian
Titanen: Sebastiaan A

Je kan al deze spelleiders vinden op onze Discord-server.
Jkalen Kulo, Tiartal, Syndicaten, en het Pentagon hebben ook eigen mailadressen. Je kan met vragen ook altijd mailen naar Event Control, en dan zorgt de EC dat je bij de juiste persoon terechtkomt.