Het spel bij VA

Vortex Adventures is Nederlands grootste larp-vereniging. Hier vind je informatie over het spel dat wij faciliteren. Ben je helemaal nieuw met larp en wil je een toegankelijk overzicht over wat je kan verwachten? Dan kan je terecht op de pagina’s wat is larp en larp bij VA.


Grote lijn

VA biedt een epische high fantasy larp-setting, met drie weekendevenementen per jaar. Het verhaal loopt daarbij telkens door. Deze setting loopt al sinds de jaren ’90, dus de geschiedenis waar we mee spelen is echt.

We zijn bij Vortex trots op onze grote, professionele props en spectaculaire NPC-kostuums. De sfeer die we neer proberen te zetten in het spel is indrukwekkend en meeslepend. Daarnaast is er voor spelers onderling alle ruimte om persoonlijk spel op te zoeken.

Onze vierdaagse zomerevenementen heten Summonings; groepen karakters komen daarin bij elkaar om machtige entiteiten aan te roepen. De voorjaars- en najaarsevenementen, de Moots, duren drie dagen en die proberen we elk een eigen sfeer mee te geven.

Spelverdeling

Het spel kan je opdelen in hoofdplot, groeperingsplot en persoonlijk spel. Het hoofdplot gaat meestal over een dreiging of vraagstuk die in principe iedereen aangaat, en is meestal groots en meeslepend opgezet. Groeperingsplot is meestal wat kleiner van opzet, en qua thema’s sluit het aan op de groepering die ermee gaat spelen. Persoonlijk spel is alles wat spelers zelf toevoegen, en dat loopt dan ook eindeloos ver uiteen.

De spelers zijn opgedeeld in vijf groeperingen; iedereen sluit zich bij één groepering aan. Dat helpt ons het spel te kunnen verdelen over zoveel deelnemers. Daarnaast kunnen karakters vrijwillig lid worden van gildes (op basis van hun beroep of aspiratie) en spirituele organisaties, waaronder godsdienst. Behalve voor spelverdeling, zijn dit ook de belangrijkste manieren om IC loyaliteit op te bouwen (of niet) en informatie uit te wisselen. Verder zijn er ook spelers die als groep beginnen; ze spreken dan af dat ze van dezelfde thuiswereld af komen en elkaar al kennen.

Rituelen en plot

Rituelen zijn belangrijk bij Vortex. Ze zijn het medium om direct invloed uit te oefenen op goden en andere entiteiten of op metafysica. In andere woorden: Als je iets ingewikkelds voor elkaar moet krijgen, gaat dat meestal per ritueel. Het Pentagon is de grootste rituele plek; behalve spelleiding zijn er daar ook grote decorstukken (stenen) met lichten, versterkte audiobegeleiding en rookmachines. Er zijn ook kleinere rituele locaties, waaronder de bosrijke Grove en het Altaar der Goden. Spelers die ritualisten willen spelen, verzorgen zelf de verhalen die ze willen vertellen, props die ze nodig hebben en extra deelnemers. Als spelers gebruik willen maken van de theatertechniek van het Pentagon, kunnen ze dat het beste vóór het evenement afstemmen met spelleider Jean-Baptiste via va.pentagonsl@gmail.com.

De spelers lossen het hoofdplot meestal op door een combinatie van rituelen, vechten en diplomatie. Meedoen aan het hoofdplot gaat op eigen initiatief. Als dat iets is waar je interesse in hebt, is het dus handig om je karakter vaardigheden mee te geven, die hierbij aansluiten, en bovendien om je karakter zo te schrijven dat die ook geneigd is om vooraan te staan of op zijn minst actief mee te doen. Vanwege de grootte van onze evenementen is het niet mogelijk om voor elk karakter persoonlijke ‘haakjes’ te schrijven met het hoofdplot.

Zoveel spelers, zoveel stijlen

Er is niet één vaste speelstijl bij Vortex. Een groot deel van ons spel draait om mooie verhalen vertellen en maken, en er wordt ook aardig wat gepuzzeld. Er lopen ook zeker meer simulationistisch ingestelde spelers rond, al is dat een speelstijl die vooral tot zijn recht komt in persoonlijk spel. We moedigen (nieuwe) VA-spelers aan om vooral te proeven aan het spel bij verschillende groeperingen en groepen, om een goede match te vinden met je eigen speelstijl. We moedigen Player vs. Player (PvP) spel aan, maar op dit moment komt het grootste deel van conflict en spanning uit Player vs. Environment (PvE). Op de meeste speeldagen zijn er wel één of twee grote gevechten, gefaciliteerd vanuit de vereniging. Daarmee bouwen we een spanningsboog op en geven we urgentie aan het plot.

Vortex Adventures is een portalensetting; de plek waar we spelen is een buitengewoon krachtige plaats in het multiversum. Het is dus ook een plek waar personages grote krachten kunnen aanboren. Alle spelerkarakters komen van andere werelden, en zijn via portalen op Tlaloc, de spelwereld beland. Iedereen mag zijn eigen thuiswereld verzinnen.

Samen sfeer maken

Op het speelveld geldt bijna altijd what you see is what you get. Oftewel: Als jouw personage iets ziet, dan zie jij dat ook, met je eigen ogen, in de vorm van een prop of kostuum. Bij scènes weg van het hoofdveld maken we daar nog wel eens een uitzondering op. In principe vragen we van spelers hetzelfde: Heeft jouw personage een blauwe huid, zorg dan voor schmink.

We proberen als organisatie elk evenement spanning mee te geven. Daarbij zoeken we zaken als gore niet op. De regelset die we op dit moment gebruiken zorgt ervoor dat personages vrijwel nooit ‘zomaar’ doodgaan, al kán dat natuurlijk altijd gebeuren!

Onze setting, met zijn portalen naar vele werelden, en met grote epische wezens, komt het best tot zijn recht door het principe play to lift: Als iedereen het spel accepteert wat anderen aanbieden, wordt iedereen er beter van. Met al onze verschillende werelden hebben we geen gedeelde religie, dus als iemand zegt dat hen een hoge priester is die jij toevallig niet kent, is het mooier als jij dat gelooft. En waarschijnlijk ben jij niet bang voor onze grootste NPC-pakken, maar de scène wordt er toch beter van als je personage wel onder de indruk is. Ga maar na: Anders stelt het óók niet zoveel voor als je hem aan het einde van de strijd verslaat, en dat is natuurlijk zonde.

Spelleiders

Voor al ons spel leunen wij op een topteam van spelleiders, dat elk evenement weer tientallen plots, mysteries en NPC-rollen voorbereidt, en dat elk evenement weer honderden spelers mee weet te nemen in wervelende verhalen!

 

Iedere groepering heeft één of twee ‘eigen’ spelleiders, en sommige andere organisaties hebben dat ook. Het is in principe zo dat de vaste spelleiders voor ‘hun’ groepen plot schrijven en begeleiden.

Waarom spelen mensen bij VA

Uit de deelnemersevaluaties van de evenementen weten we dat spelers vooral naar Vortex komen voor gezelligheid en mooie verhalen. En op de meeste evenementen vinden ze die ook!

We weten ook dat spelers in het spel het meeste plezier maken met andere spelers.

Uitdagingen bij Vortex

Hoewel we vooral veel tevreden gezichten zien, komen er natuurlijk ook uitdagingen kijken bij het spelen bij Vortex. Die echte, levende geschiedenis van dertig jaar oud bijvoorbeeld: Die is hartstikke gaaf om te ontdekken en mee te spelen, maar niet zo makkelijk om ineens te achterhalen (en dan blijft het nog maar de vraag hoeveel de versie die jij boven tafel krijgt ‘klopt’…). De vrijheid van een open-portalen-setting betekent dat er van alles mogelijk is voor de spelers, maar de keerzijde is dat het voor ons als organisatie lastig te controleren is of nieuwe personages wel lekker ‘aansluiten’ bij de bestaande setting.

Onder andere deze voorbeelden zorgen ervoor dat het voor beginnende personages lastig kan zijn om mee te doen, met name aan het overkoepelende ‘hoofdplot’. We hopen natuurlijk dat niemand met frustraties rondloopt, maar we willen deze situatie niet actief veranderen. Het is namelijk eigenlijk niet zo erg als niet iedereen elk evenement even actief met het hoofdplot bezig is, als er maar genoeg te doen is voor iedereen. We vinden het ook juist cool als niet alle kennis buiten het spel beschikbaar is. Dat maakt het des te waardevoller als iemand kan vertellen die het nog meegemaakt heeft, of juist een nieuw personage die met een notitieblok alle kampen langs is geweest. En personages die het oneens zijn over hoe dingen in elkaar zitten zijn een mooie bron van spanning en conflict.

Wil je graag meedoen aan een bepaalde plotlijn en lukt het niet om ertussen te komen? Of heb je het idee dat je personage iets zou moeten weten? Overleg eens met je spelleider!

Faciliteiten

We spelen op het mooie scoutingterrein St. Walrick en gebruiken ook de kampeervelden en het scouting-sanitair. Meer informatie over voorzieningen en praktische zaken lees je hier. Voor het spel betekent het dat we een uitgesproken buiten-evenement zijn. De meeste spelers lopen veel rond, en de nachten kunnen vrij donker zijn. (Als je bijvoorbeeld een fysieke beperking hebt, waardoor je je afvraagt of een weekend op een scouting-terrein haalbaar is voor jou, mail dan naar vasecretaris@gmail.com; we kijken graag met je mee en doen wat we kunnen om jouw larp mogelijk te maken.)

Als organisatie faciliteren we spel voor deelnemers van zestien jaar en ouder. Daarnaast zijn we actief verwelkomend voor (jonge) gezinnen. Vooral de Summoning is een populair evenement voor ouders met kinderen. We zetten tijdens het zomerevenement een plek klaar waar gezinnen op het speelterrein kunnen rondhangen: Veilig voor de kinderen, ontspannen voor de ouders, en lekker duidelijk voor de andere deelnemers. Bekijk ook ons kinderbeleid en de praktische informatie over meedoen met kinderen.

Voor NPCs is er een enorme ‘monstertent’, met kastenvol aan kostuums, schmink en wapens. Ook kunnen NPCs de hele dag limonade en tosti’s pakken.