Jouw eerste evenement
Je hebt besloten om te komen larpen bij Vortex Adventures. Wat gaaf! Op deze website kun je al veel informatie vinden over de verschillende aspecten van larp in het algemeen, en VA specifiek. Voor jou als nieuwe speler hebben we specifiek een aantal pagina’s gemaakt om je alvast wat op weg te helpen. Na alle voorbereidingen is het eindelijk zo ver en vertrek je naar het terrein. Maar hoe ziet zo’n event er dan uit?
Voorbereiding
Nadat je jezelf hebt ingeschreven voor een evenement kun je je thuis goed voorbereiden. Uiteraard heb je een kostuum nodig (of onderkleding als je gaat NPC’en) en eventueel pantser en wapens. Als je zelf je personage bedenkt dat is het handig om ook alvast de (13-15 punten aan) vaardigheden te bedenken die daarbij horen en op te schrijven zodat je die bij de incheck (zie hieronder) direct er bij kunt pakken. Speel je een personage met spreuken, dan is het handig om een soort IC verantwoord spreukenboek te maken waarin deze spreuken staan zodat je deze tijdens het spel kunt nalezen en inkijken. Lees het regelboekje en lees vooral je eigen vaardigheden en spreuken goed door.
Lees ook vooral deze guide voor nieuwe larpers goed door. Die staat vol met goede voorbereiding tips en tricks voor tijdens het spel zelf. We hebben ook nog een losse pagina met goede tips en tricks.
Hier is een suggestie voor een paklijst voor je eerste evenement:
Kampeerspullen
VA verzorgt geen slaapplek. Je kunt kamperen op het terrein. De ANWB heeft een prachtige paklijst voor kamperen in het algemeen. Kijk wat relevant is voor je. Maar specifiek voor LARP zouden we nog oordoppen en thermo ondergoed willen toevoegen. Thermo ondergoed onder je kostuum dragen zorgt (ook op warme dagen) voor een behaaglijkere spelervaring is de ervaring van menig LARPer.
VA verzorgt ook geen eten. Let dus op dat, hoewel er catering aanwezig is op het evenement, je dit ter plekke moet kopen of bij je tent moet koken. Neem hier ook spullen en ingrediënten voor mee. Drinkwater, douches, en wc’s zijn 24 uur per dag gratis te gebruiken.
LARP paklijst
Naast een algemene paklijst voor kamperen raden we aan om de volgende dingen mee te nemen specifiek voor het spel:
- Kostuum
- Wapens en schilden
- Siliconen spray voor je wapens en schilden
- Uitgeprinte Samenvatting regelsysteem
- Lijst met 13-15 punten aan vaardigheden voor je eerste personage
- Eventueel uitgeprinte loresheets
- Eventueel uitgeprinte vaardigheden en spreuken
- Eventueel props voor een IC kampement of voor rituelen
Aankomst
Bij aankomst met het openbaar vervoer hoef je hier geen rekening mee te houden, maar als je met de auto komt is het wel prettig om te weten waar je kan parkeren. Het terrein heeft een kleine parkeerplaats naast het OC veld waar alle slaaptenten staan. Hier mag je bij aankomst je auto 30 minuten neerzetten om je spullen uit te laden. Daarna moet je auto naar de grote parkeerplaats een stukje verderop, waar deze het hele event kan blijven staan. Parkeren is gratis.
Na het uitladen van je spullen, kun je een plekje uitzoeken op het kampeerveld. Hier mag je jouw tent opzetten en alvast inrichten. Op het kampeerveld staat ook de monstertent, een grote tent waar onze NPCs zich gedurende het weekend kunnen verzamelen om plot te bespreken. Hier staat ook onze voorraad kleding en spullen in die de NPCs gebruiken. Heb jij je ingeschreven als NPC? Dan mag je jouw tent opzetten vlak achter de monstertent. Heb jij je ingeschreven als speler? Zet dan je tent het liefst een stukje verder weg, zodat je niet per ongeluk plotbesprekingen mee krijgt als je tussendoor naar je tent loopt.
LET OP! Het ballet met auto’s, tenten opzetten, en inchecken duurt áltijd langer dan je hoopt. En dan heb je je kostuum nog niet eens aan! Zorg dus dat je ruim van tevoren aanwezig bent, zodat je niets van de bootcamp of het intropraatje hoeft te missen.
Parkeren:
Check vooral ook de eventguide voor de terreinindeling op dat moment.
Incheck
Nadat je gesetteld bent, dien je jezelf in te checken. Hiervoor ga je naar de infobalie, in het kamphuis aan de andere kant van het speelveld. Buiten het kamphuis staat meestal een tafel met een stapel formuliertjes erop. Dit is je eigen verklaring. Deze vul je in voor je naar binnen loopt om je in te checken. Als je aan de beurt bent, geef je dit formulier af en betaal je het evenement, als je dit nog niet gedaan hebt. Als alles geregeld is, krijg je een bandje om te laten zien dat je ingecheckt bent. Deze draag je het hele weekend. Dan weet de organisatie ook dat alles in orde is.
Vervolgens kun je een paar stapjes naar links doorschuiven voor je character creation. Ook hier liggen weer formuliertjes die je in kunt vullen, zodat de vrijwilligers die de infobalie draaiende houden jou snel en makkelijk kunnen helpen. Wanneer je aan de beurt bent, zullen zij met het formuliertje jouw allereerste character card voor je uitschrijven. Bewaar deze goed! Want zonder character card bestaat je character niet. Deze zal je soms ook aan een SL moeten laten zien, dus draag deze altijd bij je.
Bootcamp
Je kunt je voorafgaande aan het evenement inschrijven voor de bootcamp. De bootcamp wordt georganiseerd door een aantal ervaren VA spelers. Zij zullen je op een leuke, interactieve manier meenemen in de kunst van het larpen. Ze laten je zien hoe roleplay werkt en met behulp van een aantal opdrachten, leer je meteen wat gave trucs om toe te passen. Ook geven ze een korte wapentraining, zodat jij weet hoe je veilig met je pas gekochte wapen om kan gaan. Ze staan open voor allerlei vragen en weten meestal ook heel uitgebreide antwoorden te geven.
Het is zeker aan te raden mee te doen met de bootcamp. Naast dat het een goede ervaring is, leer je ook wat mensen kennen en rol je makkelijker het spel in. Je kan je aanmelden voor de komende bootcamp door te mailen naar vabootcamp@gmail.com. Op Moots 2, 2021 begint de Bootcamp om 18:00, dan verzamelen we bij de infobalie.
Tijd-in-praatje
Ieder evenement wordt er rond 19.00u een tijd-in-praatje gehouden. Hier vertelt het bestuur belangrijke informatie voor het evenement. Iedere deelnemer hoort hierbij aanwezig te zijn. De bootcamp wordt zo ingericht dat deze klaar is voordat het tijd in praatje gehouden wordt, zodat jij hier ook nog bij aanwezig kan zijn. Luister goed naar wat er gezegd wordt, zodat je de belangrijke informatie niet mist. Bovendien weet je zo wie in het bestuur zitten en kun je de meeste spelleiders alvast een keertje zien. Na het tijd in praatje is het dan eindelijk tijd om echt in het spel te stappen met de introquest.
Introquest
Direct na de het tijd-in-praatje begint de introquest. We hebben een introquest die specifiek bedoeld is voor nieuwe spelers. Hier doen ook weer een aantal ervaren VA spelers aan mee om jullie te helpen. Zij zullen gedurende de rest van het evenement ook beschikbaar zijn voor jou om vragen te beantwoorden of je hulp te geven als je even vast loopt. Ben dan ook niet bang om deze spelers vragen te stellen of aan hun mouw te trekken, wanneer jij denkt dat het nodig is.
Wat er tijdens de introquest gebeurt is uiteraard een verrassing, maar het zal je zeker helpen om er alvast lekker in te komen. De introquest eindigt direct in het spel. Je hoeft dus niet nog even tussendoor te wachten tot je mag beginnen met spelen! En dan? Lekker spelen… en vooral, genieten!
Einde
Helaas komt aan al het goede ook weer een einde. Zondagmiddag rond 15.00u wordt de call “tijd uit” gegeven. Het spel is klaar en het is tijd voor het tijd-uit-praatje. Net als aan het begin van het evenement, hebben we aan het einde ook een praatje. Deze keer bespreken we het opruimen en afronden van het evenement. Zorg er ook deze keer voor dat je erbij bent en goed oplet. Vaak houden de SL van de groeperingen ook nog een eigen tijd uit praatje. Ook zij verwachten dat iedereen van hun groepering hierbij aanwezig is. Hier wordt belangrijke informatie gedeeld over verhaallijnen, specials, contact en dergelijke. De SL van de groeperingen verdelen nu ook vaak de klusjes voor het afbouwen. Bovendien is het vaak een moment van dank en afscheid, waar je samen even OC geniet van hoe leuk het was.
Alle deelnemers helpen even met opruimen. Dit zorgt ervoor dat de vrijwilligers die helpen met de afbouw ook weer op tijd naar huis kunnen. Reken op ongeveer een uurtje meehelpen. Er moet ontzettend veel gedaan worden, dus let bij het tijd-uit-praatje goed op bij wie je je mag melden om wat klusjes te doen. Als je klaar bent met helpen, mag je uitchecken. Lever de lammies (de geplastificeerde kaartjes die je gekregen hebt bij incheck en gedurende het evenement) in bij de infobalie. Let goed op de instructies die daar gegeven worden, zodat het voor de organisatie makkelijk is om alle gegevens na afloop te verwerken.
Nadat je uitgecheckt bent, is het tijd om je eigen spullen op te ruimen. Controleer nog even goed of je alles wel hebt wanneer je klaar bent met inpakken. Er blijven ieder evenement spullen achter en dat is natuurlijk zonde! Gevonden voorwerpen liggen bij de infobalie. Als je iets mist, kun je hier altijd tussen kijken of iemand het gevonden heeft. Zorg ook dat je geen afval achterlaat rondom je tent.
Dat was het dan…. hopelijk heb je genoten van je eerste evenement en zien we je snel weer terug!
Tot slot
Als je thuis bent kun je nog even nagenieten door lid te worden van de Facebook pagina van Vortex Adventures, van je groepering of van een gilde. Groeperingen hebben vaak ook een Discord server als je liever niet op Facebook zit. Er worden tijdens het evenement vaak door diverse mensen foto’s gemaakt. Deze worden dan vaak geplaatst op een website en de links worden gepost op Facebook. Zo kun je in de dagen na het evenement nog lang terugdenken aan alle gave momenten.