Character creation

Personage

Alle spelers binnen het spel bedenken hun eigen personage. Veel spelers schrijven dit personage op, in ieder geval voor zichzelf zodat ze dit later nog na kunnen lezen. Sommige spelers schrijven een achtergrond voor hun personage die vele pagina’s lang is, andere spelers hebben genoeg aan enkele steekwoorden. Als je samen met een groep spelers personages maakt die allemaal van dezelfde plek komen en mogelijk elkaar kennen, is het belangrijk dat je overlegt over je personages en mogelijk elkaar gedeeltes van je achtergrond laat lezen. Hoewel je je achtergrond zeer kort kan houden zouden we aanraden om over de volgende aspecten in ieder geval na te denken.

Doelen

Je personage is afgereisd naar het Pentagon. Waarom? Wat doet je personage hier en wat zorgt ervoor dat je personage ervoor kiest om hier te blijven, zelfs als het gevaarlijk wordt? Enkele veel voorkomende doelen worden hier als voorbeeld genoemd, maar je kunt ook een ander doel verzinnen voor je personage. Het werkt ook goed om meerdere van deze doelen te hebben, zodat je meerdere redenen hebt om bij het Pentagon te blijven.

  • “Het Pentagon is een machtig ritueel object dat veel invloed kan hebben op alle werelden. Het mag niet in de verkeerde handen vallen, dus ben ik hier om het te beschermen.”
  • “Ik wil de invloed van het Pentagon gebruiken om mijn thuiswereld te beïnvloeden.”
  • “Ik representeer mijn godheid. Ik verspreid hun woord en leef hun deugden hier in het hart van creatie waar het het sterkste gehoord wordt.”
  • “Ik ben gevlucht van mijn thuiswereld en zoek bondgenoten om het probleem op mijn thuiswereld op te lossen, of anders een nieuw huis te vinden.”
  • “Ik reis mee met een groep en steun hun doelen. Maar ik heb ook zo mijn eigen persoonlijke doelen.”
  • “Deze plek staat in connectie met alle andere werelden in het multiversum. Ik ben op zoek naar exotische
    • culturen om op te snuiven
    • filosofieën om te begrijpen
    • wezens om mee te interacteren
    • magische fenomenen om te onderzoeken”
  • “Hier leiden alle portalen naartoe. Dat betekent dat dit de perfecte plek is om
    • handel te drijven en geld te verdienen
    • kennis uit te wisselen en het antwoord te vinden op de vraag die ik zoek
    • nieuwe vaardigheden te leren, en sterker en beter te worden in wat ik zoek
    • de ware liefde tegen het lijf te lopen”

Persoonlijkheid

Nu weet je wat je personage probeert te bereiken. Maar hoe probeert je personage dat te doen? Als je geen inspiratie hebt probeer dan een van de vele willekeurige persoonlijkheid generators op het internet. Kies niet alleen positieve persoonlijkheidstrekjes, maar denk ook aan negatieve dingen die voor interessant conflict kunnen zorgen met andere personages.

Ambacht

Je personage doet iets in het dagelijkse leven. Nog meer dan in onze moderne samenleving zijn veel personen gebonden aan de ambacht waar ze hun brood mee verdienen. De meeste personen verbouwen voedsel, maar die zijn ook gebonden aan een specifieke plek en zullen niet vaak afreizen naar een magische plek zoals de Vortex. Dus wat doet jouw personage? De Vortex is een perfecte plek om handel te drijven met vele werelden, aan exotische materialen te komen, en kennis over je ambacht uit te wisselen met andere culturen. Als je het leuk vind om te spelen rondom de ambities van je personage, of dit nu handel is, of de beste bodyguard of gids zijn op exotische werelden. Dan raden we je aan om aan te sluiten bij Tiartal.

Geloof

Welke religie hangt je personage aan? Wat zijn diens gedachten over goed en kwaad? Welke god of goden aanbid deze? Is je personage een animist die gelooft dat alles een bezieling heeft die gerespecteerd moet worden, of aanbid je personage diens voorouders? Waar denkt je personage dat de ziel heen gaat na de dood? Als spel rondom religie je aanspreekt raden we de Tempel van de Eclipse aan voor spel rondom goden en pantheons, of de Jkalen Kulo aan voor animisme, sjamanisme, druïdisme, voorouder aanbidding en religies rond andere vreemde wezens. Voor voorouderaanbidding zou je ook nog bij Tiartal kunnen kijken.

Cultuur en gebruiken

Hoe is jouw personage opgevoed? Welke religieuze gebruiken houd je strak aan? Hoe denkt jouw personage over politiek? Hoe gaat jouw personage gekleed? Wat voor feestdagen viert jouw personage? Hoe begroet jouw personage andere personen van dezelfde cultuur, of juist buitenstaanders? Vooral als je met een groep andere personages samen naar Vortex Adventures komt kan het leuk zijn om samen hier over na te denken.

Morele code

Wat is je personage bereid om te doen om hun doelen te bereiken? En in wat voor kritieke situaties kan het voorkomen dat jouw personage diens morele code laat varen? Wat is je personage absoluut niet bereid om te doen? Bedenk voor jezelf een morele code, zodat het makkelijker is om te reageren in bepaalde situaties.

Status

Wat is de status van je personage? Is deze van hoge adel? Welbekend? Of een dienaar of reiziger uit een lage kaste? Let erop dat een personage met een hoge status, deze status niet direct heeft op de Vortex. Wat helpt is als je enkele andere personages in je groep hebt die bijvoorbeeld jouw wachters, dienaren, raadslieden en hofmagiërs spelen. Voor hoge status spel raden we aan dat je aansluit bij de Ziggurat, en voor lage status spel kun je juist bij de Syndicaten terecht.

Geld en spullen

Jouw personage komt met maar weinig aan op de Vortex. De kleding die je draagt en de voorwerpen die je bij hebt. Bij de een is dit iets meer dan bij de ander, zeker als je ook een IC tent neer zet. Wanneer jij een rijke handelaar speelt of invloedrijke adel, bedenk dan ook een reden waarom jouw personage dit geld niet bij heeft als deze naar het Pentagon reist. Of waarom er niet een hele kolonne aan soldaten en dienaren mee reizen.

Thuiswereld

Welke wereld komt je personage vandaan? De Vortex Adventures setting geeft je de mogelijkheid om zelf zo een wereld te bedenken. Zie de werelden pagina voor meer informatie.


Vaardigheden en regels

Bij het creëren van een nieuw personage is het belangrijk dat je vaardigheden uitzoekt. Omdat niet iedereen alles kan, zijn hier regels voor. De vaardigheden bepalen binnen het spel wat je in bepaalde situaties wel of niet kan – dus door vaardigheden uit te kiezen bepaal je wat je personage kan.

Er zijn twee soorten vaardigheden: BASISVAARDIGHEDEN en EXTRA VAARDIGHEDEN. De eerste soort, basisvaardigheden, mag je altijd vrij uitkiezen. De tweede groep, extra vaardigheden, kun je alleen binnen het spel verkrijgen door bij een leermeester in de leer te gaan.

Alle vaardigheden kosten punten (XP). Je hebt als beginnend personage 15 punten om te besteden aan de basisvaardigheden. Door evenementen te overleven kun je langzaam meer punten “verzamelen”. Je krijgt hierdoor de mogelijkheid meer vaardigheden te leren.

Het is niet verplicht alle 15 punten waarmee je begint te besteden. Van deze punten kun je er maximaal 3 bewaren. Overige onbestede punten van deze eerste 15 zullen vervallen. Dit betekent dat je enkele punten over kunt houden om deze later alsnog te spenderen.

Vaardigheden kunnen slechts 1x aangekocht/geleerd worden, tenzij dit expliciet bij de desbetreffende vaardigheid benoemd staat.

Als je net begint met spelen raden we je aan vooral simpele vaardigheden te kiezen, zoals vaardigheden die je personage meer HP, AP of energie geven in plaats van veel spreuken, technieken of andere mogelijkheden, zodat je minder hoeft te onthouden in het spel. Je kunt later, als je meer gewend bent aan het spel, altijd nog een ander personage maken met de meer ingewikkelde vaardigheden, of deze vaardigheden langzaam in het spel bijleren.

Ook raden we aan om je te beperken tot algemene vaardigheden en 1 of 2 “classes” zoals:

  • krijger
  • magiër
  • priester
  • genezer
  • heelmeester
  • crafter
  • alchemist
  • ritualist

Zie het regelsysteem voor meer details over de vaardigheden.